Túra - Kirándulás - Kerékpártúra - Vízitúra - Ingyenes szervezéssel

Ha van Magdolna nevű ismerősöd, hívd fel és kívánj boldog névnapot!

23.20.25.122
nyar
f8f598
335310
fcfbdc
dizajn/fejleckepek/hatter_20180722060001_nyar.jpg
0
3
nincs
kerekpar_alapbeallitas
Túramottónk: „Időnk van, lábunk van, miért ne gyalogoljunk?”

Kerékpáron elvégzendő alapbeállítások a túra előtt

(Írta: Hegedüs László)

Mind a megtehető táv nagyságát, mind pedig a túraélmény minőségét nagyban befolyásolja az, hogy kerékpárunk hogyan van beállítva. A rossz beállítás nemcsak a teljesítményünket csökkenti, hanem különböző kellemetlen fizikai hatásokkal is jár.

Fontos tehát a járművünk pontos beállítása, mert az alapos munka, a körültekintően végzett finombeállítás kint az országúton vagy a hegyi kaptatón majd igen kifizetődő lesz!

A nyereg:

A hajtás hatékonyságának szempontjából fontos a nyeregmagasság beállítása. Akkor megfelelő ha a combunk és a lábszárunk a térdnél, mintegy 175 fokos szöget zár be, miközben a lábunk a talppárnára támaszkodva az alsó holtpontban lévő pedálon nyugszik. Ellenőrzés képpen ugyanilyen pedálállásnál helyezzük a sarkunkat a pedálra: a térdizületnek ekkor ki kell egyenesednie. 

Az optimális nyeregmagasságot számítással is meg lehet határozni: szorozzuk meg a belül mért lábhosszunkat 0,885 cm-el, ebből megkapjuk a hajtókarcsapágy középvonalának távolságát a nyereg felső élétől.

A nyereg ülésfelületét feltétlenül vízszintesre kell beállítani. Hosszirányban a nyereg akkor van helyesen beállítva, ha térdünk középvonala, vízszintesen előre álló hajtókar esetén pontosan a pedáltengely fölött helyezkedik el. Sportos versenykerékpárosoknál megengedhető, hogy a térd középvonala kissé a pedál-tengely előtt legyen, míg montain bike-osoknál max. 2 cm-el hátrább is lehet. Az ellenőrzést függőónnal végezzük.

A kormány:

Átlagos kerékpárosoknál a 45 fokban előredőlő testtartás a legelőnyösebb. Így a menetszélnek kisebb támadási felületet adunk. Testünk egy része a karjainkon nyugszik, így a gerincoszlop tehermentesül, és az ülési panaszok is csökkennek. Mérsékelten sportos testhelyzetet kapunk, ha a kormányszárat úgy állítjuk be, hogy a kormány 3-4 cm-el alacsonyabban legyen, mint a nyereg.

A fék:

A fékkar beállítása:

A fékkarokat úgy állítsuk be, hogy ujjaink - oldalról nézve - alkarunkkal egy vonalba essenek a fékezés megkezdésekor.

Konzolos fék huzalgeometriájának beállítása:

Fontos a fék bowdeneinek ellenőrzése és beállítása, megfeszítése. A fék működésének szempontjából fontos a fék két kengyelét összekötő kereszthuzal geometriája. Meghúzott fék esetén a kereszthuzal a fék kengyeleivel 90 fokos szöget zárjon be.

A fékpofák szinkron mozgásának beállítása:

A fékek kengyelén lévő apró csavarok beállításával végezhető el.

A fékkar holtjátékának beállítása:

Ha a fékkart túl közel lehet húzni a kormányhoz, csavarjuk kissé kifelé a beállító csavart, illetve megfordítva. Ha a beállító csavar állítási tartománya nem elegendő a fékhuzalt kell megfeszíteni. A huzal feszítése előtt egészen csavarjuk be a fékfogantyún lévő beállító csavart, majd 3-4 fordulattal csavarjuk vissza és feszítsük meg a bowdent. A legnagyobb fékhatást félig behúzott fékkarok esetén kell elérnünk, erre ügyeljünk a beállításnál.

Hátsó váltó

A hátsó láncváltó bowden beállítása:

Fontos a hátsó váltó bowdeneinek ellenőrzése és beállítása, megfeszítése. Ha a láncváltónk felfelé simán, lefelé viszont rosszul kapcsolható, ennek oka szinte mindig az, hogy a bowdenkábel nehezen mozog /tisztítás, olajozás, vagy csere/.

A váltókábel feszességét úgy ellenőrizzük, hogy a láncot hátul a legkisebb fogaskerékre tesszük, és megnézzük, hogy a váltóhuzal enyhe húzás alatt áll-e.

Az egyes fokozatok beállítása:

Ha indexes váltókarnál a lánc a váltókar működtetése után csak "kelletlenül", vagy egyáltalán nem vált át a következő, nagyobb lánckerékre, akkor a váltóhuzal túl laza. Ezt úgy lehet korrigálni, hogy a bowdenhuzal beállítócsavarját /ezen át fut be a váltóhuzal a hátsó váltóba, ill. a váltókarba/ a hátsó váltónál, ill. a jobb oldali váltókarnál kissé kicsavarjuk.

Ha a váltóhuzal túl feszes, akkor a lánc ugyan könnyen átváltható a következő nagyobb lánckerékre, a lefelé kapcsolásra azonban egyáltalán nem, vagy csak nagy késéssel reagál. A feszítést ebben az esetben úgy helyesbítsük, hogy a beállítócsavart kissé beljebb csavarjuk.

A lánckerék és a terelőgörgő közti távolság beállítása:

Ha lánc az egyes fokozatok beálítása után is csörög, ennak általában az oka: hogy a felső terelőgörgő túl közel fut a lánckerékhez, és időnként hozzáér. Ezen a helyzeten úgy segíthetünk, hogy a hátsó váltó ütközőcsavarját kissé beljebb csavarjuk /ha van ilyen, máskülönben a láncból kell szemet, vagy szemeket kivenni/.

A beállítócsavart -ami a vázon lévő váltótartó szemre nyomódik- annyira csavarjuk befelé, hogy a terelőgörgő és a lánckerék ne tudjon összeérni. A távolság viszont ne legyen nagyobb sem annál, mint amekkora a lánc zajtalan  futásához éppen szükséges. 

A hátsó váltó kitérési tartományának beállítása:

A mozgáshatároló ütközőcsavarok azt akadályozzák meg, hogy a lánc a legnagyobb lánckeréken is túl, a küllők közé kerüljön, vagy a kitérési tartomány másik végén a legkisebb is túlfusson.

A kitérési tartomány határolására a hátsó váltó hátoldalán két, általában L /=low, a hegyi fokozatok számára, nagy lánckerék/ és H /=high, a gyors fokozatok számára, kis lánckerék/ betűkkel jelölt kis beállítócsavar található. Tegyük először a láncot a legkisebb lánckerékre, és állítsuk a felső terelőgörgőt, a H jelű csavar (általában ez a felső csavar), be-, ill. kicsavarásával pontosan függőlegesen a lánckerék alá. Ezután kapcsoljuk néhányszor fel és le, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy a leggyorsabb fokozat is tisztán váltható-e. A legnagyobb lánckerékre tett lánccal és az L jelű (többnyire alsó csavar) ugyanúgy járjunk el.

A terelőgörgők és a rögzítőcsavar ellenőrzése:

Előfordulhat, hogy a terelőgörgőknek, már oldalirányban játékuk van, és nem tudják a láncot pontosan kívánt lánckerékre rávezetni /erős oldalirányú mozgás/. Ebben az esetben a terelőgörgők kicserélése a megoldás.

Az első váltó

Az első láncváltó bowden beállítása:

Fontos a hátsó váltó bowdeneinek ellenőrzése és beállítása, megfeszítése. Tegyük a láncot a kis lánckerékre. Ha a váltóhuzal ekkor egészen enyhére feszül, akkor a feszítés megfelelő. Kisebb játékot a bal oldali váltókar állítócsavarján tudunk állítani, helyesbíteni.

Ha ez nem elég lazítsuk meg a váltóhuzal szorítócsavarját az első váltónál, feszítsük meg a huzalt, és újra húzzuk meg a szorító csavart.

 Az első váltó kitérési tartományának beállítása: 

Itt is azt a láncterelőt kell megfelelően beállítani, melyen a lánc keresztülmegy. Ha a beállító csavarok a H (high=gyors fokozat, nyagylánckerék) és a L (low= hegyi fokozatok, kis lánckerék) betűkkel nincsenek megjelölve, csaknem mindig abból indulhatunk ki, hogy a belső csavar a kis lánckerékhez a külső pedig a nagy lánckerékhez tartozik.

A külső ütköző beállításához tegyük a láncot elöl a nagy lánckerékre, hátul pedig a legkisebb lánckerékre. A beállítócsavart úgy állítsuk be, hogy a láncterelő külső terelőlemeze és a lánc között kb. 1-2 mm hézag legyen.

Ezután tegyük a láncot elöl a legkisebb, hátul a legnagyobb lánckerékre, hogy a belső ütközőt is be tudjuk állítani. A láncterelő belső terelőlemeze és a lánc közötti távolságot szintén kb. 1-2 mm re állítsuk be.

 Az első váltó helyzetének beálítása a nyeregcsövön:

Ennek ellenőrzésére váltsunk a nagy lánckerékre. Az első váltó láncterelőjének felülről nézve ekkor a lánckerékkel párhuzamosan kell állnia, oldalról nézve pedig a nagy lánckerék fogaitól mintegy 2-3 mm-re kell lennie.

Lánc

Lánckopás

Fontos a lánc rendszeres tisztítása, utánkenése. A lánc megnyúlását legponto-sabban speciális láncidomszerrel mérhetjük. A lánckopás azonban egyszerű mérőszalaggal is mérhető: 24 lánctag nem lehet hosszabb, mint 31 cm. A kopott lánc előbb-utóbb kikoptatja a hátsó fogaskerekeket, ezért fontos mielőbbi cseréje a kopott láncnak. Ha a láncot elől annyira el tudjuk húzni a nagy lánckeréktől, hogy a fogak kétharmad részben, vagy egészben láthatóvá válnak, akkor ez szintén annak a jele, hogy a lánc elkopott és ki kell cserélni.

A lánc optimális hosszának beállítása

Tegyük a láncot -elől és hátul- a legnagyobb lánckerékre. A lánc hossza akkor megfelelő, ha a hátsó váltó két terelő görgője pontosan 45 fokos szög alatt előre mutat. A gyári láncok általában hosszabbak, ezt láncbontó segítségével tudjuk a kívánt méretűre beállítani, úgy hogy a szükséges darabszámú szemeket eltávolítjuk.

Túra

Impresszum

Adatvédelem

Ajándéklista

Gombázó

Műszaki webshop



Túraprogramok
Fórum
Elérhetőségeink
Hírek
Saját adataid
Először vagy itt?
T A G S Á G
Támogatói SMS
Tartalomjegyzék
Gyakori kérdések
BLOG tartalomjegyzék
Statisztika
RSS/XML
E-mail
Webmestereknek
Hasznos linkek
Linkajánló
Tudnivalók a Fórumról
Fórum Moderálása
Logós pólók, kitűzők
Irodalmi Páholy
Felhasználók adatai
Idézeteink
Arcképcsarnok
Avatarjaink
Külső fotók
Tűzgyújtási tilalom
Szállásajánló
Tájegységek
Cikkek
Sütünk-főzünk
Gyermekprogramok
Bringásoknak
Letölthető anyagok
Kalória égetés
Lábbelik
Turista öltözet
Turista étkek
Túra után
Szabad tűzön...
Gombákról
Veszélyes növények
Fafajtákról
Lavinafokozatok
Túravezetők/Admin
Saját túrák stat.
Linkek túravezetőknek
Túravezetők figyelmébe
Túrák tervezése
Túra nehézségi fokozata
Autós kalkulátor
privát cset

látogató